Microbioom reset

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat wanneer je gezond gaat eten en je voldoende pre-en probiotica neemt, het vaak niet lukt om het microbioom te verbeteren.

Dat heeft te maken met een verstoorde stofwisseling.
De bacteriën in onze darmen hebben grote invloed op de stofwisseling, het immuunsysteem en het brein.
En andersom werkt het net zo.
Is er bijvoorbeeld sprake van laaggradige ontstekingen, metabool syndroom, overgewicht of stress, dan verstoort dat het microbioom.

De samenstelling van je microbioom heb je voor een deel zelf in de hand.
Genoeg bewegen, goed slapen en voldoende ontspannen dragen allemaal bij aan een gezond microbioom.
Voeding is de meest bepalende factor.
Wat wij eten staat namelijk ook bij onze bacteriën op het menu.
Het is goed om verschillende bacteriestammen in je buik te hebben.

Daarnaast hebben je darmen een relatie met je hersenen. Daarom worden de darmen ook wel ‘het tweede brein’ genoemd.
Je brein is verbonden met je darmen door de langste hersenzenuw van het lichaam: de nervus vagus.
Darmen en hersenen communiceren via deze zenuw met elkaar.

Door de directe relatie tussen microbioom, de darmen en het brein, is er voortdurend communicatie over jouw welzijn, wanneer je trek hebt, vol zit of stress ervaart.

Een verstoorde stofwisseling houdt een verbetering van het microbioom tegen.
Er zijn echter methoden die tegelijkertijd de stofwisseling em het microbioom switchen naar een gezondere balans.
Deze methode, onder andere beschreven in het wetenschapplijk tijdschrift Nature, is de manier om je microbioom te resetten.

Wil je meer weten, wil je een gezonde aanpak van je gezondheidsvragen of klachten? Neem dan contact op!

Terug
Scroll naar boven